Onsdag 8 sep 2010
Annons

Föräldrakraft

Tidning om barn och unga i behov av särskilt stöd

  • JoomlaWorks Simple Image Rotator

Försäkringskassan vill ha rättning i ledet: "Assistansersättningen är för vidlyftig"

Skicka sidan
Bedömningarna av rätten till assistans har varit alltför vidlyftiga och varierande. Det måste vi rätta till. Det säger Tomas Sundberg, specialist på assistansersättning inom Försäkringskassan.

I onsdags slog Sofia Tedsjö, jurist på Confrere Juristbyrå, larm om att Försäkringskassan har infört en ny tuffare bedömning av vem som har rätt till personlig assistans.
- Många som idag har personlig assistans riskerar att förlora den, skrev Sofia Tedsjö i en debattartikel på Föräldrakrafts webbsajt.

På Försäkringskassan håller man med om
att personer som idag är assistansberättigade kan förlora assistansen eller få färre timmar.
- Vi vill inte uttrycka det som att vi har en ny striktare bedömning, men i många fall har bedömningarna varit alltför vidlyftiga, säger Tomas Sundberg, försäkringsspecialist på Försäkringskassan.
Han är en av upphovsmännen till det interna meddelande som gått ut till Försäkringskassans alla LSS-handläggare. Meddelandets syfte är enligt Tomas Sundberg att förtydliga vilka regler som gäller så att bedömningarna blir lika över hela landet.

En effekt av det interna meddelandet blir att alltför ”vidlyftiga” bedömningar av assistansbehovet stoppas.
- Syftet är att få rättning i ledet, säger Tomas Sundberg.

Det som påverkas av meddelandet är framför allt hur man bedömer behovet av assistans i samband med måltider.
-Vi har sett att man inte har varit likformig när det gäller att räkna tid för hjälp med måltider. Det har varit relativt vidlyftigt. Vi kan inte stillatigande åse detta. Vårt uppdrag är att tolka och beskriva hur regelverket ska tillämpas.

Enligt Försäkringskassans interna meddelande ska hjälp i samband med måltid endast räknas in om den assistansberättigade inte kan äta själv. Om personen klarar av att inta måltiden själv har han eller hon inte heller rätt till assistanstimmar för att förbereda eller avsluta måltiden.
- Vårt interna meddelande har tagits emot positivt av handläggarna på Försäkringskassornas kontor. ”Vi behöver det här”, tycker de, säger Tomas Sundberg.

Även kommunernas handläggning av assistansärenden påverkas av Försäkringskassans tolkning av reglerna (om assistansbehovet inte överskrider 20 timmar per vecka handläggs det av kommunerna).
- Vi har inte skickat ut vårt interna meddelande till alla kommunala handläggare men Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, har fått meddelandet och har också fått lämna synpunkter på utformningen, säger Tomas Sundberg.

Han är lite förvånad över att reaktionerna inte har varit starkare än de varit hittills:
- Vi hade väntat en reaktion, men den har inte varit så stor hittills, säger han.

Oavsett vilket syftet var med Försäkringskassans interna meddelande blir resultatet sannolikt att assistansen dras ned eller stoppas för ett antal personer. Men Tomas Sundberg förnekar att Försäkringskassan gör detta för att minska kostnaderna.
- Vi har inga ekonomiska incitament i detta, vi vill endast få en rättvis och likformig bedöming.

Är det fel att vara ”vidlyftig” när det gäller assistans till de som har stora funktionsnedsättningar?

- Vi är skyldiga att gripa in. Det är vår uppgift att ge ut föreskrifter och allmänna råd. Om vi inte griper in kan vi få kritik av regering och riksdag för att vi är släpphänta.

Tar ni hänsyn till att det kan bli en chock för assistansberättigade som förlorar den hjälp de har vant sig vid?
- Det är viktigt för våra handläggare att man motiverar och förklarar besluten men ibland kommer förklaringen helt enkelt att vara att ”vi tidigare har tillämpat reglerna på fel sätt”.

Du är inte rädd att er nya tolkning av reglerna kan gå för långt?
- Det är jag inte alls orolig för utan jag litar på handläggarnas kompetens. Vi har inte heller sagt att förändringen måste ske inom en viss tidpunkt utan det kan ske successivt. Det är speciellt viktigt vid nya ärenden att bedömningarna blir korrekt.
- Jag förstår att det kan bli smärtsamt om man har haft assistans under lång tid och plötsligt får veta att man inte har rätt till det, men vi säger inget om att detta är bråttom.

I andra sammanhang har Försäkringskassan dock betonat att assistansbeslut måste omprövas efter två år.
- Även när det gäller tvåårsreglen för omprövningar har rutinerna ”slirat”, säger Tomas Sundberg som räknar med en skärpning även här.

Nu väntar många med spänning på domstolsavgöranden som kommer att visa om Försäkringskassans nya beslut är korrekta.
- Domslut kan komma under första halvåret, säger Tomas Sundberg.
Kommentarer (17)Add Comment
0
Kan dricka med sugrör = kan äta själv
skriven av A, november 16, 2009
Jag kan inte äta med bestick. Når inte munnen. Men kan dricka med sugrör. Så jag fick avslag på tid för att äta...
Har lite tid från kommunen. Men det blir bara ett mål mat per dag.
jag sätter i halsen, tuggar sakta.
0
Föräldrakraft, Intra, RBU och fub.
skriven av Kajsa, juli 20, 2008
Här måste alla gå tillsammans för att det ska hända något. Jag har själv blivit nekad till assistans hjälp. Och det är just vid maten. min flicka är 7 år men är på en 1½ årigt stadie i utvecklingen. Just vid måltiderna kan jag inte lämna henne vid bordet utan måste sitta med och ge stöd och hjälp med mat och dryck. Hon kan inte själv ta fram mat ej lägga upp mat på talriken, ej heller dela maten. Linnea prata inte utan förmedlar sig med sitt kroppspråk vad hon vill ha. Hon har svårt att förstå mängden mat, stoppar in mat hela tiden. Här behöver hon hela tiden uppsikt så hon inte sätter något i halsen. Men försäkringskassan sa (hon kan ju äta själv??? det är ju så fönedrande för en mamma att höra. När man har fåt kämpa och tränna in mat rörelsen i 2½ år för att hon ska kunna äta själv. Något som bedöms som vanligen före kommande att ett barn själv kan lära sig bara de får en sked i handen. Vår dotter har blöja dag som natt (ingen förståelse till toalettbasök) något som bedöms som vanligen förekommande att ett barn i 7 års ålder kan. Mannen från FS-kassan som kom till vårt hem och gjode bedömningen var en man i ca.55 års åldern hur många blöj byten, matning av och på klädnad har han gjort i sin dag? De har ingen aning om hur det är att leva med barn, unga med funktionsnedsättning. De bara spekulerar och är lojala mot sin arbetsgivare. De kan ju inte vara så dumma att de inte förstår, att om inte jag tar fram maten ur kylskåpet inta lägger upp maten på talriken och hjäper vår dotter till bordet så får hon ju aldrig någon mat i sig.
mvh Kajsa (www.theos-alternativa.net)
0
Man blir bedrövad.
skriven av Jeanette, juli 09, 2008
Om inte detta är diskriminering, så vet jag inte vad som är.














smilies/angry.gif
0
Utebliven storm
skriven av Anders, juni 13, 2008
Anledningen till att det inte stormat kring detta är ju enbart för att besluten om indragning sker successivt.

Funktionshindrade ska väl skylla sig själva för att de är i den situation de är i och nu ska de också ses som "fuskare" och samhällsutnyttjare.

Snart är vi tillbaks i ättestupans tid om vi fortsätter att ha Ceausescus Rumänien som förebild för dessa frågor.
Hade jag varit Tomas Sundberg eller handläggare på Försäkringskassan skulle jag skämmas över hanteringen.

Tomas. Visst ska bedömningen vara lika över hela landet men varför inte ge mer stöd till alla istället för att dra in stöd för vissa? Fundera över den du . . .
0
gränser
skriven av ollsson, maj 23, 2008
Fk vill dra en gräns vid matbordet om man klarar sig själv. Vad blir nästa ? Vid toa besök eller ? Som jag ser det så är det endast pengar det handlar om i slutändan. Inte tydligare regler som ´FK gömmer sig bakom för att göra besparingar.
0
Ojdå
skriven av Jessi, april 26, 2008
Ojdå, hur ska det gå nu? Min brukare kan föra skeden till munnen men han kan ingenting annat. Han ligger mentalt på 1,5 års nivå, så Thomas Sundber menar att 30 min*5 ggr=150 min ska räknas bort dagligen. Dessutom ska man räkna bort tiden det går till att laga till maten och det kan ju röra sig om 2-3 tim dagligen. Tiden att handla mat ska väl också räknas bort och då hamnar man väldigt mycket mindre timmar med assistans. I vårt fall, så skulle brukaren bli utan mat. Mat är inte så viktigt är min slutsats.
0
???
skriven av P, februari 22, 2008
Jag är inte så insatt i handikappfrågor, men råkade läsa det här. Menar man, att om en person kan äta själv, men inte köpa, tillaga, sätta fram o s v, ska personen inte få hjälp? Jag måste ha missuppfattat något. Kan någon förklara för mig? Man kan väl inte äta mat man inte har? Eller?
Assistansersättning vet jag på ett ungefär vad det är, men vad är det för fusk man vill åt? Ska inte assistente få ersättning för bio, mat o s v om man hittar på något?
Ursäkta min dumhet, men som sagt, hamnade här och tycker att det hela låter rysligt korkat, men intressant.
0
Håller med er alla fullständigt. Särskilt dig Anki !
skriven av Förälder, februari 21, 2008
Jag blir så trött att jag inte ens orkar kommentera mera.......det är väl det som är meningen....
Det är bara att försöka tänka om, och istället försöka intala mitt barn att det aldrig kommer att få bli en självständig vuxen, pga "rättviseskäl" !!!??? Tväremot vad man hittills försökt lära sitt barn ! SUCK ! Hur många av dem som fattar dessa beslut har själva växt upp med stora flerfunktionshinder och vet vad det innebär ?????? Det undrar jag !!!!! Och när ska vi föräldrar, och våra barn, orka och kunna ta plats i regering och riksdag, och själva hjälpa alla myndigheter att fatta bättre beslut.....? Det kan man undra. man har ju inte så jättemycket tid över, när man har ett flefunktionshinder, eller ett barn med flerfunktionshinder. Leve Försäkringskassan ! Vilken underbar myndighet. Som gjord för att provocera. Lyckas ofta dessutom. Men vad är de mer bra på ? En gång sa en av FK advokater i en domstol till oss i pausen "ni måste förstå att detta är bara ett jobb för mig, och det är inte alls min personliga åsikt......" . Nä, just det. Det var väl det Hitlers soldater också sa......Men det hjälpte ju knappast judarna, det heller.....Sån tur är finns det ju ff människor med funktionshinder kvar som man kan ge sig på ! När/om pengarna tryter i samhället. Vi kan ju inte dra in på dem som har det bra. Hur skulle det se ut ?
0
Genialt helt enkelt.
skriven av Janne, februari 20, 2008
Vilket geni han är, Tomas Sundberg, försäkringsspecialist på Försäkringskassan. Tänk vilken besparing det blir för samhället. Föreställ er den massdöd i svält som kommer att dra fram över landet. Alla på samhället tärande individer med funktionshinder som kan äta själva men hur ska de få hem maten, tillagad och serverad? . Nu slipper vi bära dessa enorma kostnader de här personerna orsakar. Genialt helt enkelt.
0
ADL-bedömningar med helhetsperspektiv
skriven av Susanne Barkvik, februari 18, 2008
Hej!
När jag gör ADL bedömningar som leg.arbetsterapeut för personer i behov av assistans skulle det vara oetiskt och kränkande att plocka bort den "aktiviteten" i mina bedömningar. Ta ex. en person med en kognitiv funktionsnedsättning där ex."igångsättningsförmågan" är nedsatt och där personen ej själv kan påminna sig om att denne ska planera och organisera sina måltider. Den personen kan till och med glömma bort att äta fast smörgåsen ligger på bordet eller maten finns färdig att värma i micron. Med bra påminnelsehjälpmedel kan det fungera för vissa personer men man behöver isåfall göra bedömningar utifrån ett helhetsperspektiv. I mitt fall lutar jag mig mot ICF- och den rehabilieringsprocess som ger snabbare återhämtning genom rätt fokus, rätt redskap och rätt arbetssätt. (ICF står för International Classification of funktion,Disability and Health, översatt är det en ny modell och klassifikation som utgår frågn dagens syn på hälsa. En modell som skulle kunna fungera som gemensamt språk mellan olika myndigheter, sjukvård , kommuner och berörd person, så att vi lättare skulle fokusera på rätta insatser.
bosundborg
FKs uppgifter?
skriven av Bo Sundborg, februari 15, 2008
Syftet ja! Det verkar helt bortglömt. Lagstiftarna har faktiskt gett i uppdrag åt FK att detaljutforma regler och riktlinjer! Men när dessa strider mot lagen och dess syften måste något göras! FK ser uppenbarligen som sin uppgift att vara "rättvisa" och inte vara "släpphänta". Men deras främsta uppgift är att ge människor som behöver stöd, det stöd de har rätt till! Om de inte vill ta den rollen, har de svikit lagstiftarnas förtroende och en tillsynsmyndighet måste ta bildas för att granska FKs interna pappers- och regelproduktion. Och därmed avlasta funktionshindrade och deras anhöriga, som har annat att göra än att via överklaganden hjälpa myndigheter att följa våra lagar.
0
Assistansersättningen är en del av LSS
skriven av Lars Forsberg, februari 15, 2008
De nya bedömningskriterier som det flaggas för från Försäkringskassan rimmar illa med intentionerna i LSS. I LSS lagstiftningen är grundtanken att personer med funktionshinder ska kunna ha samma levnadsvillkor som icke funktionshindrade. Då borde det vara svårt att göra sådana inskränkningar att personer som har en viss förmåga som att exempelvis kunna få in maten i munnen utan hjälp inte ska vara berättigade till personlig assistans. Vad mer kan man förtydliga som snävar in personkretsen? Om man kan ta 4 steg kan man då förflytta sig själv enl. FK? Vi anhöriga som är företrädare för funktionshindrade men även de funktionshindrade själva måste kräva att politikerna har mod att slå fast att grundtankarna i LSS har något värde och att inte klåfingriga tjänstemän som vill göra sig märkvärdiga kan leka med lagstiftningen efter eget godtycke. Politiker i alla partier visa lite mod och att ni står upp för de funktionshindrade och den lagstiftning som gäller.
0
Bullshit!
skriven av Helene, februari 14, 2008
Jag jobbar som assistent till en synskadad kvinna. Hon kan äta själv (inget fel på händerna, bara ögongen!) men absolut inte tillaga maten eller ta hand om det som kommer efteråt. Hon ser ju för fasen ingenting!! Vilket URDUMT förslag!!!
0
En rysare för de som skymtat ett förbättrat leverne tack vare personliga assistansen
skriven av Lars Brockman, februari 14, 2008
dessa artiklar pekar på en rysare inom personlig assistans. En rysare för den
enskilde som behöver personlig assistans för att enligt lagens anda kunna nå ett
normaliserat liv och leverne så långt dennes funktionshinder medger.

För det är ju vad lagen syftar till i motsats till socialtjänstlagen, som säger att
man via den endast skall nå en skälig levnadsnivå, dvs ingen lyx etc. IOFS
kan man via SOL få Hemtjänst, men det är näst intill en kränkande behandling
fylld av minutpillerier och inskränkningar av vad man kan få hjälp med OCH inte
minst vad man har råd med i avgifter.

Vid flertalet biståndsprövningsmöten, så har det ofta - trots att de grundläggande
behoven är klarlagda och uppfyller normerna - fortsatt i dessa diskriminerande
minutpillerierna. När man istället borde ägna kapaciteten till att skapa ett utrymme
för utveckling av livet för den med funktionshinder. Kanske t.o.m bidra med uppslag
och inspiration till vad utrymmet skulle kunna fyllas med - utifrån de erfarenheter som
handläggarna borde ha kommit i kontakt med i sin yrkesroll.

När man läser artiklarna, så skulle man kunna tro, att FK och deras "experter"
inte lever i samma samhälle som oss. Förutom det faktum, att den som lever ett liv
hämmat av ett funktionshinder, som reducerats tack vare den personliga assistansen,
så finns det ju allvarliga ekonomiska fördelar för samhället.

Varje assistent som får jobb betyder ju att ett bidrag till arbetslös utan motprestation
förvandlas till ett bidrag =lön med skatteinkomster, ekonomisk frihet för den arbetande
mm, samt som sagt ett lyft i tillvaron för de arbetslösa såväl de som hämmas av sitt
funktionshinder.

Tycker det är dags att de olika intresseorganisationerna inom handikappvärlden sluter
sig samman och tager tag i olika myndigheter och dess handläggare som har denna
så negativa attityd och agerande.

Jag har flera gånger frågat handläggare om de kan se hur en funktionshindrad person
skulle kunna vara om de inte hade sitt hinder. Om de själva hade hindret hur de skulle
uppleva situationen och vilken hjälp de önskat det skulle finnas för dem. Hittills har ingen
givit ett rakt svar eller beskrivit en önskan. Undrar varför?


0
Min erfarenhet...
skriven av Lisbeth Candow, februari 14, 2008
..säger mig att det enda sättet är att be handläggaren från Försäkringskassan komma hem till den assistansberättigade och se verkligheten. Det är något som f ö ingår i deras jobb - hembesök. Det är lätt att sitta bakom sitt skrivbord och besluta om neddragningar när de inte ser hur det påverkar livet. Här åker våra ungdomar och tränar på Move and Walk för att få möjlighet till vissa självständiga rörelser - exempelvis lyfta en banan till munnen och ta en tugga eller föra en gaffel, spetsad med en skiva bröd t ex, in i munnen. Men det innebär ju inte att man kan äta en hel måltid på det viset! Det handlar nog helt enkelt om att man är oförmögen att fatta, att människor utan erfarenhet av personer med funktionsnedsättningar tror att dessa människor är annorlunda. Lite dom och vi-tänket. Men så är det ju inte. Påminner lite om 50-talets segregation p g a "ras" i USA...Okunskap. Så vi får finna oss i att visa upp oss och våra anhöriga. Så länge det kan bidra till kunskap och förståelse är det berättigat. Träffade på en mänsklig, vettig människa på Försäkringskassan vid ett tillfälle - och jajamensann, hennes syster hade en omfattande funktionsnedsättning. smilies/cool.gif
Kanske är det en kosmisk mening med att just vi har fått gåvan att hjälpa en anhörig med fighten mot myndigheter. Se det som ett privilegium att du/ni är utvalda, det lättar lite och ger en aning råg i ryggen. Här kommer vi - de utvalda - se upp för fasen!!
lottax
Jag håller med dig till fullo, Anki!
skriven av lottax, februari 13, 2008
Anki - jag håller med dig fullständigt! Hur definierar Thomas Sundberg "äta själv"? Tror det är ett av problemen internt på Fkassan - att definiera råd och anvisningarna handläggarna har till sin hjälp vid utredning och bedömning.

Min dotter fick först inte assistans beviljad förrän handläggaren förstod att hon har faktiskt har stora problem med att svälja ner maten (har knapp i magen där hon sondmatas 8 ggr/dygn). Jag fick till svar från handläggaren att barn brukar inte kunna äta själva, jag svarade henne med att såvitt jag kände till brukar väl de flesta barn i alla fall kunna svälja själva... Det känns ju lite "skönt" att min dotter sondmatas för då är väl förhoppningsvis inte hon hotad av detta interna memo just när det gäller måltiderna i alla fall. Däremot det interna memot från förra året om dubbelasssitansens inskränkning drabbas hon av då hon är en mycket aktiv ung tjej med många järn i elden och absolut inte vill ha mamma eller pappa med sig på sina aktiviteter. Men detta kommer ju att inskränka massor på hennes aktiva och självständiga liv. Och jag måste fråga _ var det inte meningen med assistansen att personen skulle bli självständig och kunna få en chans att leva som andra?? Jag undrar om inte Tomas Sundberg och många av hans medarbetare kanske glömt själva syftet?

Lotta
0
Återigen försämring av personlig assistans
skriven av Ann-Christin Björk, februari 13, 2008
Det måste bli ett slut på Försäkringskassan utspel om förändringar i assistansen på det sätt som sker nu. För oerhört många människor som idag har personlig assistans är det en livlina. För många är det en fråga om att leva eller dö, rent fysiskt men för många är det också en fråga om att leva eller dö även mentalt. Om jag tokar Tomas Sundberg rätt så kommer människor som med stort möda kan hålla i en gaffel att förlora rätten till assistans i matsituationer för att de har denna "förmågan". Hur har du tänkt, Tomas, att dessa människor ska få maten på bordet? Hur ska de göra när de tappar gaffeln i govlet? Hur ska de göra när de vill ha mer mat, de blev inte mätta på det som låg på tallriken? Hur ska de göra när de kommer på att de vill ha gurka till maten och den ligger i kýlskåoet? Dina åtstramningar, Tomas, ligger inte i linje med att få leva som andra!!!
Själv har jag en vuxen flerfunktionshindrad son som sedan 3 år bor i egen lägenhet med assistans dygnet runt. När ska du,Tomas, börja försämra villkoren för honom? Han lever idag ett oerhört gott och innehållsrikt liv som jag som förälder aldrig skulle orka hålla på att fylla på samma sätt. Kan du tala om för mig när jag ska behöva gå ner i arbetstid för att igen behöva ta hand om mitt barn, idag 23 år? Var ska jag få igen den inkomst som jag kommer att förlora när jag måste gå ner i arbetstid? Likadant blir det för Anders pappa. Ska vi behöva montera ner våra liv som vi idag har byggt upp på att Anders har sin assistans? Menar du att vi fortfarande har ett föräldraansvar? Nu är ju reglerna för dubbelassistans redan genomförda men hur tänkte ni när ni gjorde försämringen? Är det meningen att jag som förälder ska åka med mitt vuxna på på fritidsaktiviter, bad, restaurang och träffa kompisar? Är det frigörelse för våra funktonshindrade barn?

Var finns handikapporganisationerna??
Nu måste alla berörda handikapporganisationer går samman och stoppa nedrustningen av assistansen. Era medlemmar kan inte leva med hotet om att assistansen ständigt ändras till det sämre och att man aldrig vet ner nedskärningarna drabbar mig själv. Det är en psykiskt press att leva med en hälp som vilken dag som helst kraftigt kan försämras eller till och med försvinna. Hjälpen måste våra funktionshindrade vänner ute i landet ändå få, bara från en annan plånbok. Eller är det meningen att vi ska gå tillbaka till tiden då dessa människor var hänvisade till allmosor och välvilja från andra människor. Var finns kampviljan för era medlemmars rättigheter? Eller är det så att det är en ointressant fråga för er? Kan det vara så att kampviljan är slut? Har samhällets långvariga bakåtsträvande slitit ut er? Då måste det verkligen uppmärksammas.
Försäkringskassan måste sluta med att skicka ut interna meddelanden om förändringar/försämringar utan att meddela omvärlden. Var finns media i detta? En stor statlig myndighet vill smygande och konsekvent försämra levnadsvillkoren för en stor del av Sveriges befolkning och ingen reagerar.

Skriv kommentar
smaller | bigger

busy
Senast uppdaterad ( 2009-11-11 19:21 )  
  • Senaste nytt

  • Mest lästa

Rullstolsrugbylaget redo slåss om VM-medaljer

Rullstolsrugbylaget redo slåss om VM-medaljer

- Vi åker till VM och vill förstås vara med och göra upp om medaljer, säger Magnus Krossen, en av de mest rutinerade spelarna i det svenska rullstolsrugbylandslaget. Utöver medaljer står även en plats i Paralympics 2012 på spel.

Så enkelt skapas arbete till alla - nu vill allt fler veta hur Max jobbar

Så enkelt skapas arbete till alla - nu vill allt fler veta hur Max jobbar

Kristdemokraterna har det mest konkreta vallöftet om arbete till personer med funktionsnedsättningar. 10 000 nya jobb ska fram inom offentlig sektor.
- Jag är glad att åtminstone ett parti har lyft frågan, säger Pär Larshans på hamburgerkedjan Max, som varje år rekryterar 50 personer med funktionsnedsättning.
Men snart kan KD få konkurrens om väljarna - Miljöpartiet har gjort tre studiebesök på Max den senaste månaden.

Felplaceringar i särskolan granskas på nytt

Regeringen har beslutat om en ny granskning av kommunernas placering av barn i särskolan. Senast i januari vill man ha svar på om reglerna behöver skärpas ytterligare för att förhindra felaktiga inskrivningar.

Oppositionen vill stärka diskrimineringslagen

Även oppositionen är försiktig med konkreta löften i det gemensamma valmanifest, som de rödgröna partierna presenterades på tisdagen.
En förstärkt diskrimineringslag utlovas dock, liksom en utredning om hur FN:s barnkonvention kan införlivas i svensk lag.

Dags för lokalpolitiker att debattera tillgänglighet

Lagom till slutspurten inför valet startar företaget Humana en tillgänglighetsturné med lokala politiska debatter. I sju olika kommuner sätter man strålkastarljuset på lokala hinder för tillgänglighet. På tisdagen denna vecka är det premiär i Östersund.
Hård kritik mot Alliansens valmanifest: En stor besvikelse

Hård kritik mot Alliansens valmanifest: En stor besvikelse

- Alliansens valmanifest är en stor besvikelse.
Det säger Ingrid Burman, ordförande för Handikappförbunden.
Hon menar att de borgerliga partiernas valmanifest saknar konkreta förslag när det gäller att ge människor med funktionsnedsättning möjlighet att arbeta.

Bildspel: Här kan alla leka tillsammans

Bildspel: Här kan alla leka tillsammans

Det började för åtta år sedan med att Ågrenska Stiftelsen söder om Göteborg ville slå ett slag för att många olika barn skulle få möjlighet att leka tillsammans. Sedan dess har Lekens dag blivit en populär tradition som lockar runt 2000 besökare en lördag varje augusti - troligen det största evenemanget i sitt slag i Sverige.

SIFO: Svenska folket vill gärna ha arbetskamrater med funktionsnedsättning

SIFO: Svenska folket vill gärna ha arbetskamrater med funktionsnedsättning

Svenska folket vill gärna ha arbetskamrater som har funktionsnedsättning. De flesta anser också att det finns lämpliga arbetsuppgifter för personer med social eller intellektuell funktionsnedsättning. Det visar en Sifo-undersökning som beställts av företaget Misa.

Ny mötesplats för jobb till personer med funktionsnedsättning

Nu får företag och personer med funktionsnedsättningar en ny mötesplats för att diskutera jobb. Det är Misa och HSO i Stockholms län som för första gången någonsin anordnar konferens och utställning där arbetsgivare och enskilda kan träffas för att se vilka möjligheter till jobb det finns.

Få konkreta löften i Alliansens jobbmanifest

Tio tusen nya jobb till personer med funktionsnedsättningar. Det målet presenterade Kristdemokraterna nyligen. Men det har inte satt några konkreta spår i Alliansens "Jobbmanifest" som presenterades på torsdagen.

Tio miljoner till det bortglömda föräldrastödet

Tio miljoner till det bortglömda föräldrastödet

När regeringen våren 2009 lanserade ett nytt föräldrastöd möttes det av arga protester. Familjer som har barn med funktionsnedsättning hade mer eller mindre glömts bort. Äntligen försöker regeringen reparera missen.

Det händer alltid något på Föräldrakraftscenen

Det händer alltid något på Föräldrakraftscenen

På Föräldrakraftscenen på mässan Ett Bra Liv 2010 får du chansen att träffa stjärnan från tv-serien I en annan del av Köping. Succén förändrade mycket i hennes liv och hon utsågs till Årets kvinna. På scenen möter du Linda Hammar i ett samtal med Föräldra­krafts Sara Bengts­son om livet, kärleken och drömmarna.

Så ska Joulian fixa jobb trots rörelsehinder och låg utbildning

Så ska Joulian fixa jobb trots rörelsehinder och låg utbildning

Han sitter i rullstol,  har gymnasiebetyg som inte ger behörighet och är dessutom invandrare.
22-årige Joulian Yakob är ändå säker på att han kommer att få jobb.
Kraftig ökning av anmälningar om bristande stöd i skolan

Kraftig ökning av anmälningar om bristande stöd i skolan

Anmälningarna om kränkningar och brister i särskilt stöd ökar mycket kraftigt. Det rapporterar Skolinspektionen och Barn- och Elevombudet, BEO.
- Vi gör allt vi kan för att hålla nere handläggningstiderna, säger Ann-Marie Begler, generaldirektör Skolinspektionen.
Ny app till iPhone skannar dokument och läser upp texten

Ny app till iPhone skannar dokument och läser upp texten

Nu finns en iPhone-app som gör det möjligt att skanna in dokument och få dem upplästa direkt i mobilen. Det är företaget Acapela som lanserar en allt-i-ett-lösning som kan skanna in dokument och omvandla dem till ljud som kan spelas upp i mobilen.
Så enkelt skapas arbete till alla - nu vill allt fler veta hur Max jobbar

Så enkelt skapas arbete till alla - nu vill allt fler veta hur Max jobbar

Kristdemokraterna har det mest konkreta vallöftet om arbete till personer med funktionsnedsättningar. 10 000 nya jobb ska fram inom offentlig sektor.
- Jag är glad att åtminstone ett parti har lyft frågan, säger Pär Larshans på hamburgerkedjan Max, som varje år rekryterar 50 personer med funktionsnedsättning.
Men snart kan KD få konkurrens om väljarna - Miljöpartiet har gjort tre studiebesök på Max den senaste månaden.

SIFO: Svenska folket vill gärna ha arbetskamrater med funktionsnedsättning

SIFO: Svenska folket vill gärna ha arbetskamrater med funktionsnedsättning

Svenska folket vill gärna ha arbetskamrater som har funktionsnedsättning. De flesta anser också att det finns lämpliga arbetsuppgifter för personer med social eller intellektuell funktionsnedsättning. Det visar en Sifo-undersökning som beställts av företaget Misa.
Det händer alltid något på Föräldrakraftscenen

Det händer alltid något på Föräldrakraftscenen

På Föräldrakraftscenen på mässan Ett Bra Liv 2010 får du chansen att träffa stjärnan från tv-serien I en annan del av Köping. Succén förändrade mycket i hennes liv och hon utsågs till Årets kvinna. På scenen möter du Linda Hammar i ett samtal med Föräldra­krafts Sara Bengts­son om livet, kärleken och drömmarna.

Tio miljoner till det bortglömda föräldrastödet

Tio miljoner till det bortglömda föräldrastödet

När regeringen våren 2009 lanserade ett nytt föräldrastöd möttes det av arga protester. Familjer som har barn med funktionsnedsättning hade mer eller mindre glömts bort. Äntligen försöker regeringen reparera missen.

Ny app till iPhone skannar dokument och läser upp texten

Ny app till iPhone skannar dokument och läser upp texten

Nu finns en iPhone-app som gör det möjligt att skanna in dokument och få dem upplästa direkt i mobilen. Det är företaget Acapela som lanserar en allt-i-ett-lösning som kan skanna in dokument och omvandla dem till ljud som kan spelas upp i mobilen.

Felplaceringar i särskolan granskas på nytt

Regeringen har beslutat om en ny granskning av kommunernas placering av barn i särskolan. Senast i januari vill man ha svar på om reglerna behöver skärpas ytterligare för att förhindra felaktiga inskrivningar.
Partiernas valfrågor på lättläst svenska

Partiernas valfrågor på lättläst svenska

Nu släpper Centrum för lättläst skriften ”Rösta på oss i valet år 2010!”, med riksdagspartiernas valfrågor på lättläst svenska. I höst är det val och 25 procent av Sveriges vuxna befolkning har lässvårigheter eller är ovana läsare. Därför är det en demokratisk fråga att lättläst information kring valet finns tillgänglig.

Bildspel: Här kan alla leka tillsammans

Bildspel: Här kan alla leka tillsammans

Det började för åtta år sedan med att Ågrenska Stiftelsen söder om Göteborg ville slå ett slag för att många olika barn skulle få möjlighet att leka tillsammans. Sedan dess har Lekens dag blivit en populär tradition som lockar runt 2000 besökare en lördag varje augusti - troligen det största evenemanget i sitt slag i Sverige.

Vägverket gör det svårare att ta körkort för personer med ADHD

Vägverket gör det svårare att ta körkort för personer med ADHD

Vägverket försvårar för personer med ADHD att ta körkort. Helt nya krav för personer med ADHD och liknande funktionsnedsättningar införs i de medicinska krav som börjar gälla den 1 maj. "Syftet är att öka trafiksäkerheten", säger Ingemar Skogö, generaldirektör.
Nytt centrum ska förbättra behandlingen av autism och ADHD

Nytt centrum ska förbättra behandlingen av autism och ADHD

I morgon, torsdag, öppnar KIND, Sveriges första kompetenscentrum om kognitiva funktionsnedsättningar. Fokus ligger bland annat på autism och ADHD.
Centrumet är efterlängtat. - Det blir en påtaglig skillnad för de som drabbats och deras familjer, menar Autism och Aspergerföreningen.

Ny mötesplats för jobb till personer med funktionsnedsättning

Nu får företag och personer med funktionsnedsättningar en ny mötesplats för att diskutera jobb. Det är Misa och HSO i Stockholms län som för första gången någonsin anordnar konferens och utställning där arbetsgivare och enskilda kan träffas för att se vilka möjligheter till jobb det finns.

Ica rekryterar 1000 med funktionsnedsättning - Jerry toppar storsatsning mot fördomar

Ica rekryterar 1000 med funktionsnedsättning - Jerry toppar storsatsning mot fördomar

Praktikanten Jerry ska ändra hela Sveriges syn på funktionsnedsättningar. Jerry, som har Downs syndrom, får en huvudroll i Icas nya reklamfilmer.
Samtidigt planerar Ica att rekrytera upp till 1000 personer med funktionsnedsättningar.

77 kampsporter för dig

77 kampsporter för dig

77 kampsportklubbar som tar emot just dig. Föräldrakraft presenterar här en lista över budo- och wusuklubbar som tar emot personer med funktionsnedsättningar.

Webbsajterna som kan rädda skolarbetet

Webbsajterna som kan rädda skolarbetet

Hur ska vi föräldrar göra så att barnen inte ålar sig av plågor för alla "måsten" efter skolan? Webbsajter som hjälper till med läxläsningen kan göra tillvaron lite enklare. Vi bad ett urval av våra läsare om tips på bra läxhjälp-sajter. Här är resultatet.
Hård kritik mot Alliansens valmanifest: En stor besvikelse

Hård kritik mot Alliansens valmanifest: En stor besvikelse

- Alliansens valmanifest är en stor besvikelse.
Det säger Ingrid Burman, ordförande för Handikappförbunden.
Hon menar att de borgerliga partiernas valmanifest saknar konkreta förslag när det gäller att ge människor med funktionsnedsättning möjlighet att arbeta.

Annonser

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Senast kommenterat

Annonser

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons